tirsdag 21. juni 2011

Saftige speltbrød


Hei hei :-)

Nå har jeg vært borte en stund og det beklager jeg, men det har vært hektisk og jeg har rett og slett ikke hatt overskudd til å bruke på bloggen. Men nå er jeg tilbake og har noen innlegg på vent, som jeg vil dere med dere de nærmeste dagene. Jeg begynner med saftige speltbrød i dag. Disse brødene er kjempe gode, grove og som overskriften sier saftige. Men en ting må du huske med denne oppskriften er at spelt ikke skal eltes for mye så jeg kjører ikke maskinen mer enn ca 5-6 min til sammen. 



For å lage disse som da bli 3 medium store brød trenger du:

400 gram sammalt grov spelt
300 gram sammalt fin spelt
2 dl havregryn
ca 800 gram siktet speltmel
1,5 ts salt
8 dl lunkent vann
6 ss olje
50 gram gjær
8 ss yoghurt naturell


Start med å ha de grove meltypene, salt og havregryn i bakebollen. 


Ha så lunkent vann med oppløst gjær oppi , olje og yoghurt i bakebollen.



Så starter du kjøkkenmaskinen og begynner å ha oppi siktet speltmel litt av gangen. 


Til den begynner å samle seg.


Og ser slik ut. 


Da setter du den til heving en lun plass til den har hevet til dobbel størrelse i ca 45-60 min. Ha over plastfolie.


Da ser den slik ut. 


Ha den så på benken med litt mel og lag 3 medium store brød som du har i brødformer. Jeg strør litt sammalt spelt over brødene før jeg setter de til heving med et kjøkkenhåndkle over seg. Forvarm ovnen til 200 grader.


Nå er de ca dobbelt så store så da kan du sette dem midt i oven og la de steke i ca 40 min. Ta de så ut av formene og la de avkjøle seg på rist. For å sjekke at de er gjennomstekte slå under dem og hører du en hul lyd er de ferdige.


Ser det ikke gode ut? Ha en fin dag alle sammen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar