mandag 18. juli 2011

Panna cotta med vaniljekesam

 Hei hei :-) 

Her en dag fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage panna cotta med vaniljekesam, og det var mye bedre enn forventet. Ikke like mektig i smak som pannacotta med fløte, og det passet meg egentlig utmerket da jeg ikke er så glad i fløte.  Jeg laget en bringebærsalat som jeg hadde oppå, der jeg marinerte bringebær i appelsin og litt sukker. Det passet veldig godt sammen med panna cottaen, og det ble en frisk og god dessert i sommervarmen.



Da trenger du:

2 dl melk
1 vaniljestang
3 gelatinblad
2 ss sukker
2 dl vaniljekesam


Start med å legge gelatinbladene i vann. 


Ha melken i en kasserolle. Så deler du vaniljestangen og skraper ut frøene, og har de og vaniljestangen oppi sammen med melken. Kok så opp og  ta den av platen.


Ta ut vaniljestangen og sil melkeblandingen oppi en bolle. Klem ut vannet av gelatinen og rør de inn . Rør i 2 ss sukker. La det så avkjøles. 



Så rører du i vaniljekesam. 


Ha i serveringsglass eller skåler, og la det stivne i 4-5 timer eller natten over. 


Så kan du lage bringebærsalaten. 


Ha bringebær i en skål, klem over saft av en halv appelsin og rør forsiktig. Smak til med sukker. La det så stå i 20-30 å trekke inn. Når du lager bringebærsalaten kan du ta ut pannacottaen og la den stå i romtemperatur i ca 30 min før servering. Da vil smakene komme bedre frem. 


Server og nyt :-) 


Ha en fin dag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar