onsdag 13. juli 2011

Rugbrød med havregryn


Hei hei :-)

I dag har jeg en brødoppskrift til dere, for brød må man jo ha, hvertfall når man har barn :-) Jeg har nå prøvd ut en ny oppskrift på grovt brød, nemlig rugbrød med havregryn. Jeg liker best grove brød selv, og vil at datteren min skal bli vant til det også, så da prøver jeg stadig ut nye oppskrifter. Noen blir mislykket, andre vellykket slik som dette :-) 


Til 2 store brød trenger du:

400 gram sammalt rug grov
200 gram sammalt rug fin
150 gram siktet rugmel
2 dl havregryn
700-800 gram hvetemel
9 dl lunkent vann
6 ss rapsolje
8 ss naturell yoghurt
2 ts salt
50 gram 


Da starter du med å ha alt melet bortsett fra hvetemel i bollen. Ha også i gjær( hvis du bruker tørrgjær), og salt. 


Ha så i olje, yoghurt og lunkent vann. Bruker du fersk gjær løs opp det i litt av vannet.  


Start så kjøkkenmaskinen og kjør dette sammen til alt er godt blandet. 


Ha så oppi litt og litt hvetemel til deigen akkurat slipper bollen. 
Sett så til heving i ca 45 min. 



Da blir den dobbelt så stor. Ha den så på benken, og del i 2, form så til to fine brød som du har i brødform. 


Etterhev til de ser slik ut, ca 45 min. 

Stek så på 200 grader nederst i ovnen i ca 40 min. For å sjekke om de er gjennomstekt bank på undersiden, hører du en hul lyd er de ferdige. 


Da har du to saftige grove brød til å smøre matpakke av :-) Ha en fin dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar