mandag 16. januar 2012

Blåbærsnurrer

Hei hei:-)

Håper alle sammen har hatt en fin helg, og er klare for en ny uke:-) Her en dag prøvde jeg å bake blåbærsnurrer med sitron, og det var virkelig verd den tiden det tok, for de var kjempegode! Blåbæra smakte nydelig sammen med sitronskallet jeg hadde i fyllet, friskt og godt. Prøv disse blåbærsnurrene dere også:


900-1000 gram hvetemel
5 dl lunken melk
1 pakke tørrgjær eller 50 gram fersk gjær
150 gram sukker
1 egg
1/4 ts salt
150 gram smør i terninger



Ha ca 600 gram av hvetemelet i en bakebolle, resten holder du igjen da det er forskjellig hvor mye mel man trenger. Ha også i gjær, sukker, egg, salt og lunken melk sammen med melet.


Start så kjøkkenmaskinen på middels fart og la den gå i ca 10 min, så alt får blande seg godt sammen. Spe på med mel underveis hvis det behøves.



Så starter du med å tilsette smør i terninger, og kjører kjøkkenmaskinen til smøret er godt blandet inn. Jeg lot den gå i 10 min. Husk det som gir god bakst er god tid :-)



Deigen er ferdig når den slipper bollen og legger seg oppover eltekroken.


Sett så til heving med plast over i minst 1 time.


Da blir den slik.


Ha deigen så på en melet flate og kjevle ut til et rektangel ca 1 cm tykk.



Ha på fyllet som er:

150-200 gram blåbær, bruk helst friske blåbær
Revet skall av 1 sitron
Brunt sukker


Rull sammen og del i passe biter. Sett på en bakeplate med bakepapir.


Etterhev til de er dobbelt så store. Pensle de med egg.

Stek på 225 grader i 10-12 min. Men følg med for det avhenger fra ovn til ovn, og størrelsen på bakverket ditt hvor lenge det trenger å stekes.



De skal være fine og gyllenbrune når de er ferdige.


Kos dere med en blåbærsnurr, og ha en fin dag :-)





1 kommentar: