onsdag 11. januar 2012

Scones med bygg


Hei hei :-)

I dag vil jeg dele en oppskrift på scones med bygg. Jeg har virkelig fått sansen for scones, de er så lettlaget og kan lages på så mange ulike måter. Så i går kveld når jeg fikk lyst på noe ferskt bakverk til kvelds, så slengte jeg sammen disse. De ble saftige og hadde masse smak i seg, perfekt kveldsmat. 


4 scones:

2.5 dl hvetemel
1 dl havregryn
1 dl grov sammalt rug
2 dl byggmel
en knype salt
0,25 dl rapsolje
0,5 dl yoghurt naturell
2 dl melk til deigen er passe tykk


Forvarm ovnen til 200 grader. 


Bland sammen alt det tørre. 


Ha så i olje, yoghurt og melk til deigen er passe tykk. 



Legg deigen på en bakeplate med bakepapir, og trykk ut til den er ca 2 cm tykk. Jeg bruker havregryn til å trykke ut med, siden det er litt klissete. Del opp i fire ved hjelp av et pizzahjul. 

Stek så i 20-25 min. 


La de avkjøles på rist. 


Så er det bare å ha på det pålegget du vil, og tenne et par lys, og kose deg med scones :-)


Ha en fin dag, vi snakkes snart. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar