onsdag 17. august 2011

Grove spelt scones


Hei alle sammen :-)

I dag vil jeg dele en oppskrift på grove spelt scones med dere. De er saftige og gode på smak, og passer godt til frokost, lunch eller kvelds. Jeg synes at scones er undervurdert, de kan varieres masse, du kan ha bær og frukt i dem, du kan lage de grove eller fine, og ikke minst de er så enkle og raske og lage. Det tar deg 20-25 min inkludert steketiden. Så her kommer oppskriften på grove spelt scones slik at du kan lage dem i dag:-)


2 ss smeltet smør
2,5 dl lunken melk
1/2 ts salt
1 ss bakepulver
1,5 dl sammalt grov spelt
1,5 sammalt fin spelt
3 dl siktet spelt mel

Start med å forvarme ovnen til 240 grader. 


Start med å smelte smør, ha så melken oppi og varm til den er lunken. Ha så denne blandingen i en bolle.


Tilsett bakepulver og salt.

Tilsett så mel til du har en passe fin deig. 


Strø litt mel på benken, og ha deigen på. Trykk den ut til den er ca 3 cm høy. 


Del den i 4 og legg på en bakeplate med bakepapir. 


Stek så midt i ovnen i 15-20 min til de er fine og gyllen. 


Spis de med valgfritt pålegg. Her har jeg fylt den med skinke, kalkunpålegg, ost, paprika, agurk, litt majones, og litt grov dijon sennep, nam nam  det anbefales:-) 


Ha en fin dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar