tirsdag 30. august 2011

Hjertebrød med gulrot


Hei hei :-)

 I dag har jeg bakt små hjertebrød med gulrot. Gulrot gjør brødene saftig og gir en god smak. Jeg lagde de som små hjerter ved å bruke en utstikker. Men du kan også forme de som hjerter for hånd eller rett og slett lage de som vanlige rundstykker. Jeg synes bare at de ble litt søte som hjerter:-) Disse blir dessuten garantert en suksess på skolematen eller som lunch på jobben. 


Da trenger du :

4 dl melk
1 pk gjær
1 ts salt
3 ss olje
2 dl fint revet gulrot.
230 gram sammalt hvete grov
30 gram sammalt rug grov
ca 380 gram hvetemel



Start med å varme melk. Ha så alt sammen i en bakebolle, bortsett fra hvetemelet. 


Start kjøkkenmaskinen og la den blande det sammen et par minutter. Start så å spe på med hvetemel,


til deigen slipper bollen.



Dekk til med plast og la den heve i ca 45 min.


Ha deigen på en melet flate og kjeve ut til ca 2 cm tykkelse. Stikk ut små hjerter. 


Jeg brukte denne. 


La de etterheve i ca 30-45 min. Forvarm ovnen til 220 grader.


Pensle de med et sammenpisket egg og strø over sesamfrø. 


Stek de nederst i ovnen i ca 15-20 min. Men følg med, da steketiden varierer fra ovn til ovn. 


Så er de ferdige og klare til å nytes :-)


Er de ikke søte? Ha en fin kveld :-)

2 kommentarer: