torsdag 2. februar 2012

Calzone


Hei hei :-)

Etter jeg var hjemme på besøk hos min mor, som da lagde calzone har jeg hatt kjempelyst på det. Så i dag satte jeg i gang å lagde calzone, med kjøttdeig, salami og løk. Kjempegodt ble det. Det tar litt tid å lage, men er absolutt verd det. Calzone er da rett og slett en innbakt pizza. De er dessuten fine å fryse slik at du kan ta opp en og kose deg med til lunch eller kvelds, kanskje med litt salat ved siden av :-)  Her har dere oppskriften slik at dere også kan lage det:



Til ca 12 medium store calzone:

3 dl lunkent vann
3 dl lunken melk
8 ss smeltet smør
50 gram gjær
2 ts salt
ca 8-9 dl hvetemel


Start med å ha halvparten av melet, lunkent vann og melk, salt, smeltet smør og gjær i en bakebolle. 
Start kjøkkenmaskinen og la det blande seg godt sammen. 



Spe så på med mel til deigen slipper bollen og du ha en fin og smidig deig. Ca 10 min. 


Sett til heving i ca 45 min,

I mens det hever lager du fyllet:

400 gram karbonadedeig
50 gram salami
1 charlottløk
1 glass tomatpure
1,5 dl lunkent vann
Ost etter eget ønske


Stek karbonadedeigen, og krydre med valgfritt krydder. 


Ha i salami og løk og la det surre litt sammen. 



Ha så i tomatpure og vann, og bland dette godt sammen. La det så å surre i noen minutter.


 Når deigen er ferdig hevet ser den slik ut.

Så har du deigen på benken med litt mel. 


Lag middels store boller som du kjevler ut.



Ha på fyll og ost og brett sammen. 


Sett de på en bakeplate med bakepapir. 
La den etterheve i ca 15 min, mens du forvarmer ovnen til 200 grader. 


Pensle de med litt smørvann og hvis du vil ha på litt ost. Stek i ca 25 min til de er gyllen. 


Dermed har du calzone som du kan kose deg med til lunch eller middag. 

Ha en fin dag :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar