mandag 20. februar 2012

Loff


Hei hei :-)

Da er helgen ferdig og alle er forhåpentligvis klar for en ny uke. I helgen bestemte vi oss for å ha reker, loff, majones og sitron, en av mine favoritter, så hvorfor spise det bare om sommeren. Jeg kjøper så og si ikke brød på butikken, har et lite prosjekt om å lage det jeg kan fra bunnen av, for å slippe alle kunstige tilsetningsstoffer. Loff er ikke det jeg baker mest av, men til reker må man nesten ha loff synes jeg. Så da var det bare å sette igang med å bake loff. 



Til to store loff:

50 gram smør
5 dl lunkent vann eller melk (jeg brukte halvt om halvt)
50 gram gjær
1 ts salt
1 egg
ca 13-14 dl hvetemel


Start med å ha ca halvparten av melet, salt, gjær, egg, smeltet smør og væsken i en bakebolle. 


Start kjøkkenmaskinen og la det blande seg sammen. 



Spe på med resten av hvetemelet til du har en smidig og fin deig som slipper bollen. 


Sett til heving i ca 45 min.


Da ser den slik ut. 


Del deigen til to like store brød og legg dem i brødformer. La de etterheve i ca 45 min. Forvarm ovnen til 200 grader. 


Stek brødene på nederste rille, i ca 40 min. 


Da har du to ferdige loff. 


Til for eksempel reker og majones.


Ha en fin mandag alle sammen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar