torsdag 22. mars 2012

Byggrundstykker


Hei hei :-)

I dag øser det ned her masse regn, men det positive er jo at snøen smelter og vi er enda nærmere vår og sommer. Må si jeg gleder meg forferdelig til å ta frem grillen, la datteren min springe uten å ha på 3 lag med klær,  ordne i hagen og rett og slett bare kose oss i solen :-) Men over til dagens innlegg som er byggrundstykker, en oppskrift jeg bruker ofte når jeg skal ha rundstykker til middagen eller når det kommer gjester. Jeg synes den er enkel å slenge sammen, og dessuten er smaken god og de er saftige. Jeg bruker ikke kjøkkenmaskin til denne, lager alt for hånd, men det er opp til deg. I går når jeg lagde disse brukte jeg de som hamburgerbrød, og det passet kjempegodt, jeg lagde de litt større en vanlig, men til vanlig får jeg ca 10-12 rundstykker av denne oppskriften. 


Til 10-12 rundstykker:

4,5 dl lunkent vann
250 gram byggmel
25 gram gjær
1 ts salt
4 ss solsikkeolje
ca 350 gram hvetemel


Start med å ha 2,5 dl lunkent vann og byggmelet i en bolle.


Rør sammen og la stå og svelle i 30 min.


Ha så lunkent vann og olje i byggmelblandingen, og rør godt sammen. 


Så har du i gjær, salt og starter med å spe på med hvetemel,


til du har en fin deig, som du setter til heving i 45 min. 


Da ser den slik ut. 


Ha på en melet flate og form passende rundstykker. Sett på en bakeplate kledd med bakepapir. Forvarm ovnen til 220 grader.


Etterhev i ca 30-45 min. Stek så nederst i ovnen i ca 20 min. 


Da er de gyllen og fin. Avkjøl på en rist. 


Spis med pålegg,


eller gjør som meg, og bruk dem som hamburgerbrød. 

Ha en fin dag :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar