mandag 2. juli 2012

Rundt kli-brød


Heisann! 

Da er jeg tilbake, etter en liten pause. Det krever litt tilvenning når vi har blitt en familie på 4, og det gir lite tid til blogging :-) men nå skal jeg starte å blogge litt igjen, innimellom når tiden tillater det.  I dag har jeg bakt et grovt kli-brød, for brød må man jo ha, og i dag ble det rundt for å få litt variasjon i hverdagen. Jeg har lest denne bloggen en del i det siste og blitt inspirert av hennes mange gjærbakst oppskrifter, og dette brødet kommer derifra. 



Til et stort rundt brød:

2 dl hvetekli
2 dl havrekli
1 ts honning
5 dl kokende vann
2 ts salt
25 gram gjær
2 ss olje
ca 7 dl hvetemel


Start med å ha hvetekli, havrekli og honning i bakebollen. 


Hell over kokende vann, 
og rør rundt. La det så stå i ca 45 min til blandingen er lunken. 



Så har du salt, gjær, olje og nesten alt hvetemelet. Hold igjen litt til å justere deigen med underveis i eltingen. 


Start så kjøkkenmaskinen og la den gå minst 10 min. Underveis har du i det hvetemelet du trenger, 


til du har en fin spenstig deig som slipper bollen. 


Sett så til heving, med plast over i minst 1 time.


 Da ser den slik ut.


Form så brødet til en høy stor bolle, siden deigen glir utover under etterhevingen. Etterhev i ca 40 min under plast og håndkle. Forvarm ovnen til 200 grader. 



Stek på nederste rille i ca 35-40 min. 


Så har du et nydelig grovt saftig brød. 


Nyt lukten av nybakt brød i huset.


Nå skal jeg kose meg med kveldsmat, ha en fin kveld alle sammen :-) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar