torsdag 5. juli 2012

Saftige rundstykker med boghvete


Heisann:-)

I dag har jeg bakt noen kjempe saftige rundstykker med boghvete, nok en gang inspirert av denne bloggen. Supert blogg!  Siden den største jenta mi har litt dårlig matlyst for tiden baker jeg grove rundstykker og kaller det bolle. Med litt ost på glir det lett ned :-) Ta de med på stranden, eller nyt en frokost ute på verandaen, de er like gode dagen etter de er bakt! Jeg kjøpte boghvete mel  når jeg var på handletur i Sverige, de har så mye bedre utvalg der synes jeg, men jeg tror du får kjøpt det på helsekost i Norge. Boghvete er ikke et kornslag, men faktisk en glutenfri nøtt.  Det gir god smak og gjør bakverket kjempe saftig. Dessuten lukter det nydelig!



12 rundstykker:

2 dl havregryn
1 dl havrekli
1 dl boghvete mel
1 ts salt
1 ts honning
2 ss olje
5 dl kokende vann
25 gram gjær
ca 6 dl hvetemel


Start med å ha havregryn, havrekli, boghvete, salt og honning i en bolle,


hell så over kokende vann og olje, og la det stå til blandingen er lunken.


Ha så i nesten alt hvetemelet og gjær. Hold igjen litt mel for å justere deigen.


Start så maskinen og elt til du har en smidig fin deig, som slipper bollen.


Sett så til heving i minst 1 time, gjerne mer.


Da ser den slik ut. Kjempe fin deig som er god å jobbe med.


Ha så på en lett melet flate og form til rundstykker som du setter til etterheving i ca 40 min.


Imens forvarmer du ovnen til 225 grader.



Stek de så i 15-20 min, til de har en fin gyllen farge.


Så er det bare å kose seg med ferske rundstykker,


til frokost, lunch eller kvelds.


Ha en flott sommerdag alle sammen!:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar