onsdag 31. oktober 2012

Enkle småbrød med spelt


Hei hei!

Først vil jeg takke for veldig mange koselige kommentarer på giveawayen. På fredag trekkes en vinner så det er bare å bli med hvis du enda ikke har blitt med. 
Så til dagens innlegg som er småbrød med spelt og litt durumhvete, som passer perfekt til supper, salat eller bare med pålegg. De er kjempe enkle å lage og smaker godt, og litt søtt pga honningen som er i. De er dessuten dekorative på bordet siden de er litt rustikk i fasongen. 


Til 6-7 småbrød:

2,5 dl lunkent vann
0,5 dl lunken melk
1 toppet ts honning
1 ts salt
25 gram gjær
1 dl durumhvete
ca 6-7 dl siktet speltmel


Ha nesten alt speltmelet, durumhvete salt, honning og gjær i en bolle. 


Ha så i lunkent vann og melk.


Rør sammen og spe på med mer speltmel til du får en fin deig. 
Sett til heving under plast i 1 time. 


Forvarm ovnen til 240 grader.


Så har du deigen på benken og trykker den lett ut, ikke trykk ut luftboblene. 


Ta en skarp kniv og skjær i deler, og legg på en bakeplate med bakepapir. 
Stek så i ca 15 min midt i ovnen, og kos deg med den deilige lukten som brer seg i huset. Det skulle ha vært mulig å lagt til lukt på bildene :-)


Så har du fine rustikke småbrød, 



til for eksempel varm god suppe med masse deilige grønnsaker, som vi hadde i dag, 


eller bare med pålegg til kvelds, som jeg sikkert også skal spise i kveld :-) Ha en fin kveld!


4 kommentarer:

  1. Mmm.. Så godt ut! Dette baker jeg til resten av familien i dag.. Selv har jeg glutenallergi, men jeg får nyte lukten av fersk gjærbakst alikevel. :)
    Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  2. Hei:) Må bare si at jeg har likt alt jeg har bakt så langt. Men jeg lurer på om man må bruke durumhvete til disse småbrødene eller om man kan la være? Jeg finner det ikke noe sted skjønner du.

    SvarSlett
  3. Hei :-) bare kutt durumhveten og bruke bare vanlig hvetemel i stedet, det er ikke noe problem :-) takk for fin tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  4. Jeg kan varmt anbefale hr. Carlos som den bedste forex / bitcoin-forhandler, jeg tjener så meget som $ 2.500 ugentligt med $ 200 på en uge. Du kan kontakte ham, hvis du har brug for hjælp via whatsapp: (+12166263236) e-mail: carlose78910@gmail.com

    SvarSlett