søndag 21. oktober 2012

Små speltbrød med havregryn og kesam


Hei hei!

Da er det søndag og uken er snart ferdig, håper alle sammen har en fin helg, som gir påfyll til en ny uke.  Dagens innlegg er små spelt brød med havregryn og kesam. Saftige og med god smak av havre. Jeg formet de som et hjerte, men du kan lage de som små brød eller et lite brød. De holder seg saftige et par dager. 


Til 8 små brød:

2 dl store havregryn
1 ts honning
3 dl kokende vann

1,5 dl sammalt spelt
5-6 dl siktet speltmel
1 ts salt
1 pose tørrgjær
1,5 dl kesam


Start med å ha havregryn og honning i bakebollen. 
Hell over kokende vann og la det stå til blandingen er lunken. 


Ha så i sammalt spelt, salt, kesam, gjær og nesten alt av det siktede speltmelet. 


Start kjøkkenmaskinen og spe på med siktet speltmel, til du har en fin deig som slipper bollen. Dette tar ca 7 min. 


Sett så til heving i 45 min under plast og håndkle. 


Da ser den slik ut. 


Lag små brød, eller gjør som meg å kjevle ut deigen og stikk ut hjerter. 


Etterhev i 45 min, og imens forvarmer du ovnen til 220 grader.


Stek de i ca 15 min, til de er gyllen og fin.


Så har du kjempe gode og saftigesmå brød til helgefrokosten eller hva du måtte ønske.


Ha en fin søndag alle sammen.


4 kommentarer:

  1. Så godt d såg ut! kom hit med nånn så æ kan ha på skolen i mårrå da :-D

    SvarSlett
  2. Dæm e god ja :-) kan bak t dæ en dag :-)

    SvarSlett
  3. Braaa! glede mæ :D

    SvarSlett
  4. Jeg kan varmt anbefale hr. Carlos som den bedste forex / bitcoin-forhandler, jeg tjener så meget som $ 2.500 ugentligt med $ 200 på en uge. Du kan kontakte ham, hvis du har brug for hjælp via whatsapp: (+12166263236) e-mail: carlose78910@gmail.com

    SvarSlett