torsdag 16. mai 2013

Havre og mais brød


Heisann!

I dag kommer det en oppskrift på et lyst saftig brød dere kan bake i helgen. Ingen kakeoppskrift i dag, men det vil komme noen fremover siden jeg skal feire bursdagene til mine to små utover i mai. Dette brødet er som vanlig bakt med spelt, men i tillegg er det havre og maismel i det, maismelet gjør brødet gyllent og fint, og havren gjør det saftig.  Dessuten lukter det helt nydelig.



Til et brød:

3 dl store havregryn
3 dl melk
2 dl vann
2 ss smør
1 ts honning
25 gram gjær
1 dl maismel
ca 7 dl siktet speltmel



Start med å koke havregrøt av melk, vann og havregryn. Ha så i smør, og honning og rør godt. 
La det stå til blandingen er lunken. 


Ha så resten av ingrediensene sammen med havregrøten i en bakebolle. Hold som vanlig igjen litt på speltmelet til eltingen. 
La deigen eltes i minst 8 min til deigen er fin og smidig og slipper bollen.


Sett så til heving i 1 time. Under plast, da blir det mest mulig saftig. 


Da ser den slik ut. 


Bak så ut til et brød og etterhev i 40 min. Forvarm ovnen til 225 grader. 


Når du setter inn brødet senker du temperaturen til 200 grader. Stek i ca 40 min. 


Vips så har du et nydelig gyllent brød å servere :-) Kjempegodt til spekemat og eggerøre.


Lukter helt fantastisk. Ha en flott 17. mai alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar