mandag 24. september 2012

Enkel foccacia


Heisann!

Vi koser oss i fint høstvær som vi har hatt i helgen og i dag, og håper det fortsetter. Jeg må si at jeg er veldig glad i høsten å alle dens fine farger. Høsten er dessuten en kjempe fin årstid for å ut på tur, eller å sitte inne under et pledd med kakao og tente lys og høre på høststormen som herjer ute :-) Men over til dagens oppskrift som er en enkel foccacia som passer til salat, suppe eller gryterett. Den er rask og slenge sammen, luftig og supersaftig.


Til en liten langpanne trenger du:

2 liter hvetemel
50 gram gjær
1 liter lunkent vann
0,5 dl olivenolje

2 ts havsalt 
0,5 dl olivenolje


Ha hvetemel og tørrgjær i en bolle og bland sammen. 


Ha så over vann og olje og bland sammen til en løs deig. 



Sett til heving i 45 min. Da kommer den nesten over kanten :-D


Ha så hele røra i en smurt liten langpanne, glatt ut og dryss over olivenolje og havsalt. Etterhev i ca 30 min. 


Forvarm ovnen til 175 grader. 


Stek den så i 45 min til den er gyllen og fin. Avkjøl på en rist. 


Så er det bare å dele opp og spise. 


Nydelig til salat. Ha en fin kveld alle sammen :-D




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar