tirsdag 10. juli 2012

Myke små havrebrød


Heisann:-)

I dag kommer det en oppskrift på myke, saftige små havrebrød, som du kan ha med på tur i sommer med pålegg i mellom. Smaker også godt til frokost i ferien, jeg lagde de i går kveld og vi koste oss med en til kveldsmat. De var like gode i dag når jeg spiste en til lunch.  De er saftige, myke og har masse smak. 


Til ca 8 havrebrød:

3 dl havregryn
3 dl melk
2 dl vann
50 gram smør
1 ts salt
50 gram gjær
3 dl siktet rugmel
ca 7 dl hvetemel


Start med å lage havregrøt i mikroen, med havregryn og melk.  



Ha det i en bakebolle og tilsett vann, og smør. La det stå til det er lunkent. 


Tilsett så salt, gjær og nesten alt hvetemelet. Hold igjen litt til eltingen. 



Start så maskinen og elt i minst 8 min. Spe på med hvetemel etter hvert til du har en fin spenstig deig som slipper bollen. 


Sett til heving en time. 


Da ser den slik ut. 


Ha deigen på en melet flate og kjeve til en tykk leiv. Stikk ut med passende form. 



Legg de på en bakeplate med bakepapir og la de etterheve i ca 30 min. Forvarm ovnen til 225 grader. 


Stikk små hull forsiktig. Stek de i ca 13 min til de er fin og gyllen. 


La de avkjøles under klede slik at de holder seg myke og deilige. 


Så er det bare å ha på ønsket pålegg og kose seg.  Ha en fin kveld :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar