søndag 24. mars 2013

Karamell blondies


Heisann!

Da er det påskeferie på meg og barna, og vi har over en uke fri! :-) Da blir det masse tid til baking og forhåpetligvis vær til å være ute å kose seg i sola. I går bakte jeg en karamell blondies med nydelig smak av karamell og litt sjokolade siden jeg hadde litt grovhakket stratos i røra også. Den ble kjempe god og skal bakes flere ganger! Jeg bakte den i en liten form (20x20), men vil du ha den større kan du doble eller tredoble den.


Til en liten langpanne (20x20):

170 gram mykt smør
3,5 dl lyst brunt sukker
2 egg
3,75 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker (helst med ekte vanilje)
1 dl grovhakket stratos
14 smørbukk karameller
2 ss fløte

Start med å sette frem egg og smør på kjøkkenbenken og la det stå et par timer. 

Forvarm ovnen til 180 grader.



Ha mykt smør og sukker i en miksebolle, miks til det er luftig.



Ha så i ett og ett egg og miks til du har en luftig røre. 


Bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker i en bolle.


Ha i litt og litt av melblandingen opp resten av røra mens du mikser på lav hastighet, La det bare akkurat blande seg sammen. 


Ha så i grovhakket stratos og bland. 


 Ha så den ganske tykke røra i formen.



 Varm smørbukk og fløte enten på lav varme i en kjele eller forsiktig i mikro. 


 Ha den varme karamellen over kaka og bruk en kniv til å lage mønster. Stek midt i ovnen i 25-30 min.


 La den avkjølespå rist.


Da har du fantastisk gode blondies ferdig til å kose deg med! 


Ha en flott søndag alle sammen.
 

1 kommentar: