mandag 27. juni 2011

Hjemmelaget vaniljeis


Hei alle sammen:-)

I dag vil jeg dele en oppskrift på vaniljeis som jeg synes er helt nydelig. Den er laget med vaniljestang og melis istedet for sukker som jeg synes gir en mye bedre smak. Lag denne isen og nyt den i sommervarmen:-)


Du trenger for 5-6 porsjoner:

4 eggeplommer
120 gram melis
1 vaniljestang
3 dl fløte


Start med å ha eggeplommer og melis i en miksebolle.



Miks så sammen i 5-8 min til du har stiv eggedosis, under denne tiden deler du og skraper ut frøene fra vaniljestangen og har oppi.



Pisk så fløte til krem, ikke for stiv.



Bland så eggedosisen i lag med kremen.


Ha det i en passe stor boks og legg den i fryseren. Pass på å rør en gang i blandt under innfrysningen, slik at det ikke danner seg iskrystaller.


Så er det bare å nyte hjemmelaget is, naturell som her,



eller med non stop slik jeg gjorde, og det var godt :-) Ha en fin dag.

1 kommentar:

  1. Jeg lagde denne i dag, bare at jeg hadde pepperminte dråper i, og sjokoladebiter, siden at jeg ville ha mint is, men fant ikke noen bra oppskrifter. Men den var veldig god :)

    SvarSlett