fredag 9. september 2011

Snurrer med hvit sjokolade og tørkede blåbær


Heisann:-)

Endelig er det fredag og helg igjen. Denne uken har bloggen min vært på side2 blogg, og har hatt kjempegode lesertall, så det feiret jeg med å bake snurrer med hvit sjokolade og tørkede blåbær til helgen:-) De ble kjempegode, luftig og saftig, og med masse god hvit sjokolade. Jeg lagde disse i muffinsformer, men dere kan likegodt sette de rett på en bakeplate med bakepapir.




Du trenger (til ca 24 snurrer):

5 dl melk
125 gram sukker
 1 egg
50 gram gjær
ca 800 gram hvetemel
150 gram smør




Start med å varme melken, slik at den blir lunken. Ha så sukker, gjær, egg og ca halvparten av melet i en bakebolle. Ha i melken.


Start kjøkkenmaskinen og start å spe på med mel. Jeg lar kjøkkenmaskinen gå i ca 10 min mens jeg sper på med mel til deigen slipper bollen.



Så har jeg i smør i terninger. Litt etter litt og lar det elte seg godt inn i ca 10 min til.


Da er den ferdig og klar til heving. La den heve i minst en time.


Da er den ferdig hevet, og nå har du en smidig deig som er kjempe fin å arbeide med.


Ha den på en melet flate, del den i to og kjevle ut til et rektangel.

Ha så på fyllet som er:

200 gram hakket hvit sjokolade
60 gram tørket blåbær
Litt mykt smør


Smør på smør over hele først, ha så på hvit sjokolade og tørkede rosiner.


Rull sammen, og del i passe biter. Ha dem i muffinsformer eller rett på en bakeplate med bakepapir.


Etterhev til de er dobbelt så store. Pensle de så med et sammenpisket egg.

Stek på 220 grader i 10-12 min, men følg med da varmen fra ovn til ovn varierer.


Da er det bare å kose seg med nydelige snurrer :-)


Ha en fin fredagskveld alle sammen. 

1 kommentar:

  1. Takk for nydelig oppskrift, både mann og barna synes de var kjempe gode.

    Hilsen Silje

    SvarSlett