mandag 30. januar 2012

Rosinboller


Heisann :-)

Da er jeg her igjen etter en fantastisk uke i Tenerife sammen med familien min :-) skal si det var godt med en ukes pause fra vinteren, godt å komme bort litt fra alt :-) Før jeg dro bakte jeg rosinboller, verdens beste hvis du spør meg, som lille jenta mi kunne ha på den lange reisen. Disse rosinbollene er saftige og holder seg godt. Etter at jeg begynte å bruke denne oppskriften som utgangspunkt når jeg baker søt gjærbakst går jeg ikke tilbake. De er fine å fryse. Så nå vil jeg dele denne oppskriften med dere, slik at dere kan prøve den også:



Til ca 20 boller: 

ca 1000 gram hvetemel
5 dl lunken melk
50 gram gjær
150 gram sukker
1/4 ts salt
1 egg
150 gram smør i terninger
ca 200 gram rosiner


Start med å legge rosiner i vann i ca en halv time. Da blir de enda saftigere. Husk å sil godt av dem før du har dem i deigen.


Start med å ha alle ingrediensene bortsett fra smør og rosiner i en bakebolle. Hold igjen litt av melet slik at du heller kan spe på når du ser hvor mye som trengs. 


Start kjøkkenmaskinen og la det blandes godt sammen. Spe på med mel til du ha en fin deig. 



Så har du i smøret i terninger og lar det kjøre sammen til alt er godt blandet og du har en smidig og blank deig. 


Helt til slutt har du i rosiner som du bare kjører sammen til det akkurat er blandet. 


Dekk til med plast og la det heve i ca 50 min. 


Da er den ferdig hevet. 


Ha deigen på en melet benk og del opp til passende emner som du triller ut til boller. Sett de på en bakepapirkledd bakeplate. 

La de etterheve i 45 min. Forvarm ovnen til 225 grader. 


Når de er ferdig hevet pensler du dem med et sammenpisket egg. 


Stek de så i 10-12 min til de er gyllene.



Da er bollene ferdige og klar til å nytes. Ha en fin kveld :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar