torsdag 15. mars 2012

Grove scones med kesam


Hei hei :-)

Her venter vi på at det skal bli vår, mens det regner og snør om hverandre, nå gleder jeg meg til snøen er borte og det begynner å bli grønt ute:-) Vi har en herlig årstid fremfor oss. Men over til dagens innlegg, som er grove scones med kesam. Saftige kjempe gode scones, som går kjempe raskt å bake. 5 min på deigen og ca 8 min i ovnen og vips så har du nybakte scones til kvelds, lunch eller frokost :-) Når du bruker kesam i stedet for smør og grovt mel istedet for fint blir de dessuten ganske sunne. Jeg bakte de i går kveld som en liten kveldskos. 


Til 7-8 små scones:

2 dl fullkornsmel
2 dl sammalt hvete fin
3 ts bakepulver
1/2 ts salt
1,5 dl kesam
0,5 dl vann

Start med å forvarme ovnen til 250 grader. 


Ha alt det tørre i en bakebolle. 


Tilsett kesam og vann. 


Rør sammen til en fast deig, som du har på benken.


Kjevle ut til ca 1 cm tykkelse, og stikk ut med et glass. 


Legg de på en bakeplate med bakepapir, og stek de midt i ovnen i ca 8 min. Pass på at de ikke blir for godt stekt, da de stekes på høy temperatur. 


Da er de ferdige og klar til å spises. 


Scones smaker best nybakt.


Scones er godt med for eksempel brunost og syltetøy, og en kopp te til. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar