mandag 6. mai 2013

Havre og spelt rundstykker


Heisann!

I dag kommer det nok et innlegg om gjærbakst, det blir en del av de siden jeg rett og slett elsker gjærbakst. Jeg liker lukten, å jobbe med deigen, se hvordan det forandrer seg under heving og steking, jeg elsker å teste ut forskjellige meltyper, frø og hevemåter. Ja, jeg ELSKER gjærbakst! :-) I dag får dere en oppskrift på luftige og saftige havre og spelt rundstykker med solsikkefrø som får en nøtteaktig smak i ovnen. Helt fantastisk. 



Til ca 12 rundstykker:

3 dl store havregryn
4,5 dl kokende vann
1 ts salt
3 ss smør
1 ts honning
25 gram gjær
3 dl siktet rugmel
7-8 dl siktet speltmel


Start med å koke opp vann. Ha havregryn, smør og honning i en bakebolle. Hell så det kokende vannet over og rør sammen. La det så stå til blandingen er lunken. 


Ha så i resten av meltypene (hold litt igjen på speltmelet til eltingen), gjær, og salt. 


Elt deigen i maskin, og spe på med mer mel til deigen er fin og spenstig. 

Sett så til heving i 1 time. 


Da ser den slik ut. 


Ha deigen på benken og trill ut rundstykker. Dypp øverdelen i vann og så i en skål med soksikkefrø. Sett de på en bakeplate og etterhev i ca 30 min. 
Forvarm ovnen til 225 grader. 


Sett rundstykkene inn og senk temeraturen til 200 grader. Stek de i 15-20 min til de er fin og gyllen. 


Avkjøl, og så er de klar til å spises. 


Nydlige rundstykker med solsikkefrø.


Ha en fin mandag :-)

2 kommentarer:

  1. Ser veldig gode ut!

    SvarSlett
  2. Disse ble utrolig gode! Hadde i en blanding av hirse/mais/ris/jyttemel i stedet for rug, og det funket veldig bra. Tusen takk for oppskrift! :D

    SvarSlett