onsdag 8. mai 2013

Små speltbrød med rug og havre


Hei hei!

Nå er det helg, og det skal bli herlig med fri på alle sammen helt til søndag. I dag har jeg bakt små speltbrød med rug og havre etter ønske fra min eldste datter. Jeg baker for tiden med speltmel i stedet for hvetemel i brød og rundstykker, siden jeg ikke tåler hvete så godt. Og så smaker det jo så mye bedre. Men du kan selvsagt bytte ut speltmelet i alle mine oppskrifter med hvetemel.  Disse småbrødene blir saftige og kjempe luftige. Så gode. 



Til 12 små brød:

2 dl store havregryn
2 dl grov rug
2 ss smør
5 dl kokende vann

1 ts honning
50 gram gjær
1 ts salt
ca 6-7 dl speltmel


Start med å ha havregryn, rugmel og smør i en bolle, hell så over kokende vann. La dette stå til det er helt avkjølt. 



Hell så i 2 dl kokende vann for å varme opp blandingen igjen. Rør sammen. Ha så i  honning, salt, gjær, og speltmel, men hold igjen litt til eltingen.


Start maskinen og la den elte i minst 7 min. Spe på med mer mel til deigen er fin og smidig og slipper bollen.


Sett til heving i 1 time, med plast over. Dette er med på at gjærbaksten din blir mye saftigere, så bruk bestandig plast når du hever gjærbakst.


Da ser den slik ut. 


Ha så på en benk og kjevle ut til ca 2 cm, og stikk ut små brød med valgfri form. Jeg bruker en rund. 


La etterheve i ca 30 min. Forvarm ovnen til 220 grader. 
Stek de så i 13 min til de er fin og gyllen. 


Nyt lukten av gjærbakst i huset.


Disse er like saftige dagen etter.


Ha en flott onsdagskveld! :-)

1 kommentar:

  1. Disse var fantastisk gode!!! Tenker den deigen er sikkert kjempe god som foccacia også dersom man dropper rugmelet.

    SvarSlett