onsdag 22. februar 2012

Fullkornsbrød


Heisann :-)

I dag kommer det nok en brødoppskrift, på saftig fullkornsbrød bakt med sammalt hvete, siktet rug og fullkornsmel.Brødet smaker godt, det smuler ikke og det holder seg saftig i noen dager, og da er det sikkert allerede spist opp:-) Jeg baker en del brød, synes det er gøy å jobbe med gjærdeig og teste ut ulike oppskrifter. Hva lukter bedre enn gjærbakst i huset?:-)  Jeg bakte kun et brød denne gangen, men bare doble oppskriften eller mer så får du flere brød. Brødet er fint å fryse. 


Til et stort brød:

150 gram siktet rug
150 gram sammalt hvete fin
300-400 gram fullkornsmel
3/4 pk gjær
1/2 ts salt
0,5 dl rapsolje
4 dl lunkent vann


Ha alt sammen i en bakebolle, mel, salt, gjær, vann og olje. Hold igjen litt av fullkornsmelet for å spe på med senere. 


Start kjøkkenmaskinen og la det blande seg godt sammen. 



Start med å spe på med fullkornmel, til du har en smidig fin deig som slipper bollen. La kjøkkenmaskinen gå tilsammen 5-10 min. Et godt brød tar litt tid å lage:-)


Sett til heving i ca 50 min. 


Til deigen ser slik ut. 


Ha på kjøkkenbenken og elt godt. Ha i en brødform, og la den etterheve i 45 min. Forvarm ovnen til 180 grader.


Stek brødet så på nederste rille i 45-50 min, til du har en hul lyd under brødet når du banker på det. 


Da kan du kose deg med en skive eller to nybakt brød.


Smaker nydelig med brunost eller hvitost.

Ha en fin dag alle sammen:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar