fredag 17. februar 2012

Tomatsuppe


Heisann :-)

I dag vil jeg dele med dere en oppskrift på verdens beste tomatsuppe. Jeg har lenge villet prøve å lage tomatsuppe fra bunnen av, men har liksom ikke funnet oppskriften som har passet for meg, til jeg tok turen innom denne bloggen, og laget en versjon av den. Denne tomatsuppen var helt nydelig, og jeg må si at jeg tviler på at jeg vil gå tilbake til posesuppe igjen. Suppe passer bra på rufsete kalde vinterdager som vi har mange av nå, så er du glad i tomatsuppe, prøv denne!


Til 4-5 porsjoner

1 løk
1 boks hakkede tomater
Olje til å steke løken i
1 1/2 ss potetmel
1 1/2 ss tomatpure (du skal ha topp på skjeen)
9 dl vann
1 1/2 terning grønnsaksbuljong
0,7 dl matfløte
1 klype sukker
1 klype salt
1/4 ts pepper

Makaroni, pølser, kjøttboller eller hva du liker i tomatsuppen din.


Start med å ha olje i en kjele, ha oppi hakket løk og la det surre på medium varme til løken er myk. 


Strø over potetmel,


og ha over boksen med tomat,


så tomatpure,


ha i vannet og buljongterninger. Rør sammen, og la det putre i ca 10 min.


Etter 10 min har du i salt, pepper og sukker. 
Bruk en stavmikser og kjør glatt.


Ha i matfløte, og bruk stavmikseren litt til. 


Ha så i pølser, makaroni eller hva du måtte ønske og la det småkoke i 10-15 min. 


Så er suppen ferdig, og du kan nyte en skål med nydelig smakfull tomatsuppe. 


Hva med nybakte rundstykker ved siden av, kjempegodt:-)


Ha en fin fredag :-) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar