fredag 10. februar 2012

Kneippbrød


Heisann :-)

I dag vil jeg dele med dere en oppskrift på kneippbrød. Opprinnelig ble kneippbrødet bakt med kun sammalt hvete og dette tenkte jeg at jeg måtte prøve. Det kneippbrødet du kjøper på butikken er mest hvetemel, og dermed metter det ikke så bra, og har ikke mye fiber. Resultatet ble et saftig og mettende brød med god smak. Dette blir absolutt en gjenganger her hjemme, det falt i smak til liten og stor. Det er dessuten greit å ha noen oppskrifter å variere mellom når man baker alt brødet selv, slik at man ikke blir lei. Brødet holder seg godt uten å bli tørt i noen dager. 



2 medium kneippbrød:

4 dl lunkent vann
4 dl lunken melk
50 gram gjær
1 ts salt
2 ss rapsolje
ca 12 dl sammalt hvete fin


Ha alle ingrediensene i bollen, hold igjen ca halvparten av melet til å spe på med under eltingen.


Start kjøkkenmaskinen, og la det blande seg godt sammen. 


Spe på med mer mel etterhvert,


til deigen slipper bollen. 


Sett til heving i ca 1 time. 


Da ser den slik ut. 


Ha deigen i 2 brødformer, og la de etterheve i ca 45 min. Forvarm ovnen til 200 grader. 


Da er de klare til steking. La de steke nederst i ovnen i ca 40 min. 


Ser de ikke gode ut?:-)


Ha en fin fredagskveld. 

3 kommentarer:

  1. Har prøvd oppskriften din, men deigen ble veldig våt... Har supplert med hvetemel og venter spent på resultatet! ;-)

    Jane

    SvarSlett
  2. Deigen skal være litt våt, du skal ikke jobbe så alt for mye med den etter første heving. De vil bli for tørr hvis man bruker for mye mel. :-) Lykke til, håper de blir gode :-)

    SvarSlett
  3. Min ble også veldig våt og jeg måtte ha betydelig mer mel for å få den til å slippe bollen, men er spent på resultatet.

    SvarSlett